onsdag 5 mars 2014

S.P.U.N.G - tio år senare av Cilla Jackert & Andreas Nordström


2002 bodde jag i Göteborg, i ett studentrum i Ostkupan. Jag läste Kulturvetenskap, färgade håret svart, klädde mig i randigt och manchester, drack öl på Kellys, dansade på Gump och gjorde sockervadd på Liseberg. En sen kväll när jag kom hem satte jag på teven, mitt första möte med S.P.U.N.G! Det var några avsnitt in i första säsongen. Jag var fast! Det jag mest minns är musiken, musiken, musiken. Å karaktärerna, Pelle, Melas, Petra, Anna-Maria och Kim. Som jag tyckte om, kändes så äkta. Det gjorde ont men det gör det att leva också.

Det pratades S.P.U.N.G på fester men bara med några få, de som förstod. Det pratades på Skunk. För så var det med S.P.U.N.G man var fast, man älskade och man behövde prata om det. Minns en fest helgen efter andra säsongens sista avsnitt sändes. Hur en bekant kom fram till mig, du jag måste prata med dig du tittar ju också på S.P.U.N.G. Det var fina tårar den kvällen. 

För ett år sedan öppna SVT upp sina arkiv i öppet arkiv. Jag kunde se om, titta igen, se om. Jag var så rädd. Men det höll. Älskade fortfarande! Tidsresa till känslor och tankar hur det var då, till min Göteborgstid. Mitt Göteborgsliv. 

NU, nu finns det en bok S.P.U.N.G - tio år senare. En annorlunda bok, både i form och format. 70 sidor med intervjuer med manusförfattare, regissörer, musikläggare, skådespelare och andra som hade med skapandet av S.P.U.N.G att göra. Tänker jaha, det var ju spännande att läsa om men jag vill ju veta vad hände med fina Melas, Petra, Anna-Maria och Kim. Hur klarar de sig utan Pelle? 

70 sidor in i boken börjar det filmmanuset som det drömdes om att göra film av. Men som istället för film fick bli bok. Tänkte att det var en tvådelad bok. Men en bit in i filmmanuset förstår man att det är inte alls en tvådelad bok intervjuer och manus. Utan en enhet, intervjuer som krävs för att manuset, berättelsen ska fungera som en underbar enhet. 

En berättelse i vilken skådespelarna och S.P.U.N.G-karaktärerna möts och emellanåt smällts samman. Detta under inspelningen av filmen tio år senare. De har inte träffats sedan inspelningarna av teveserien. Gäller både för skådespelare och karaktärer. Vad har hänt? Blev det Petra och Kim? Har Melas kommit över Petra? Anna-Maria fortsatte hon jurist utbildningen? Hur klarar sig Kim utan Pelle? Hur klarar sig någon utan Pelle? Men hur är det med Karl, Victor, Daniel, Sandra och Saga? Hur påverkades deras liv av inspelningarna? Hur ser deras liv ut efter S.P.U.N.G?

Jag älskar sättet karaktärer och skådespelares liv vävs samman. Hur skådespelare blir karaktärer. Tycker så mycket om de alla. Vill ha mer mer mer. Jag tycker verkligen S.P.U.N.G - tio år senare är så bra! Riktigt bra. Kan man hoppas på S.P.U.N.G - tjugo år senare? Som film på riktigt? 

/Paula <3 S.P.U.N.G 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar