måndag 24 mars 2014

Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de la Barre de Natueuil & Lovisa Burfitt


Mitt i Paris högst upp i ett vackert gammalt hus bor Mademosielle Oiseau med en massa, katter, fåglar, färg, flärd, drömmar, spännande rum och magiska lådor. Ingen vet Mademoseille Oiseaus ålder, antagligen är hon en dam men skulle lika gärna kunna vara en liten flicka. Ingen har någonsin sett henne utomhus. Till lunch skickar hon ut en av sina katter med en sammetskorg och en lunchbeställning. 

I lägenheten under bok Isabella nio år. En av alla gråa dagar råkar hon åka hiss en våning för långt och sticker nyckeln i Mademosielle Oiseaus dörr istället. Välkomnas in med ett "Bra att du kom." Det är som om hon var väntad. Mademosielle Oiseau behöver hjälp att leta efter den där extra speciella panterknappen. In i ett magiskt extra rum fullt med spännande lådor, i lådan märkt med "knappar med stil och andra egenskaper" hittar de panterknappen med gröna ögon. Knappen som det står Isabella på.

Med knappen i byxfickan känns det inte lika hemskt i skolan dagen efter. Allt blir liksom lite mindre grått. Eftermiddagarna tillbringar Isabella från denna dagen i den himmelska lägenheten en trappa upp. Lägenheten med alla hemliga skrymsle och vrår, den rymmer till och med en swimmingpool där man inte blir blöt av att bada. 

Vänskap, fantasi, drömmar, orden, berättelsen, illustrationerna. Jag är trollbunden från första till sista uppslaget och för alltid. När man tror att bättre än så här går det inte kan det bara inte bli. Då vänder man på bladet och golvas igen av en ny illustration och text bättre än den förra. 

Jag vill flytta in i Mademosielle Oiseau lägenhet. Jag vill vara henne. Nej, jag vill vara Isabella och få tillbringa tid med fantastiska Mademosielle Oiseau. En bok att läsa om och om och om och om och om igen. En bok för gråa dagar. När snön faller i maj då ska jag inte bli sur och tvär utan tänka som Mademosielle Oiseau "-Ja, det är inte klokt vad det är dåligt med snö om våren!"

Min nya favorit bok alla kategorier. Men att bokprata om den det vore en tungvirkande mardröm. Någon som kan lära mig att uttala Mademosielle Oiseau, de la Barre de Nateuil och Brufitt så jag kan få typ alla att läsa denna underbaraste bok. Eller kanske inte?! Kanske vill jag ha den bara för mig själv! 

Älskar hur det står i texten om boken "en saga för barn från sex år och för vuxna som inte slutat fantisera." Tänker redan nu, nominering till Augustpriset? Hoppas! 

/Paula som utan överdrift ÄLSKAR Boken om Mademosielle Oiseau <3 <3 <3


Boken om Mademoiselle Oiseau
Författare: Andrea de La Barre de Nanteuil
ISBN: 9789129690064
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar