måndag 17 mars 2014

B som i Bok- och biblioteksmässan

Jag älskar Bok- och biblioteksmässan! Så bara är det sista helgen i september tåget till Göteborg och boknörderi på högsta nivå. Om mitt första möte med bokmässan skrev jag 23 september 2013 inför en bokmässeresa, finns att läsa här.

Bokmässan för mig är en samlingspunkt för bokälskande läsare och boknördar!

Sedan 2001 har jag varit på bokmässan varje år utom ett. Oftast bara en dag på mässgolvet och band monterprogrammen.  Men några år två dagar en dag på mässgolv och en lyxig dag med seminarium kort. En proppad dag full inspirerande föreläsningar och samtal om böcker och läsning. Å i år kan ni fatta det 2014-års bokmässa har jag alltså äran att vara en av mässans 12 bloggambassadörer med 4-dagar seminarium kort.


Jag hoppas på seminarium om Tove Jansson och Mumindalen, ett om framväxten av Boken om mademoiselle Oiseau, något med Per Nilsson och hans nya ungdomsbok. Längre än så har jag inte tänkt med längtar och väntar med spänning å att 2014-års seminariumprogram inför bokmässan ska dimpa ner i min brevlåda.

Gillar att bokmässan är i Göteborg, har alltid älskat Göteborg. Som sjuåring bestämde jag att jag skulle bo i Göteborg, vilket jag också gjorde mellan 2001-2004. Gillar att det inte är i Stockholm, allt annat händer ju alltid i Stockholm - bokprovning, förlagsfrukostar, stora författarbesök, bokrelaterade föreläsningar och annat jag som boknörd vill gå på men omöjligt kan ta mig till bara över en morgon eller kväll.

Mitt bästa bokmässetips är ÅK DIT! Men kolla gärna innan i vilken monter din favoritförfattare kommer prata i så du har lite hållpunkter att gå efter. På så sätt får du ut mer av mässan. Sen kan jag inte låta bli att älska alla de där bonus sakerna som finns till böckerna på mässan, pins, tygkassar, affischer, vykort och liknande. Drömtanke tänk om, tänk om, tänk om tygkasse med illustrationer ur Boken om mademoiselle Oiseau. Då skulle jag nog nästa svimma av glädje. Ni läser och ta till er hos Rabén och Sjögren eller hur?

När det blir dags för v. 39 och årets bokmässevecka då är detta fina alfabet framme på Ö. Finns väl ingen bättre vecka att ro i land något så fantastiskt som Paula och Sandras bokalfabet?!

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabetLäs även Sandras B som i bok- och biblioteksmässan.

/Paula <3 Bok- och biblioteksmässan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar