tisdag 25 mars 2014

Rum för Kidsen av Isabelle McAllister och foto Jenny Brandt

Det är väl inte direkt någon hemlighet att jag gillar  färg och pyssel! Alltså gillar jag det mesta som Isabelle McAllister gjort i både Äntligen hemma och Fixa rummet. På Rum för Kidsens baksida står det att hon är en av de stora inom inredning för barn. Bara instämmer.

Hm hur går jag vidare därifrån, jag har ju inga barn. Varför intresserar mig då denna bok? Jo det var ju det där med färg och pyssel och att jag har "barnslig" inredningssmak helt enkelt. Färg, figurer, leksaker, pyssel och prickar. För när jag läser denna bok är det mig själv jag tänker, på mig och min lägenhet.

Det här med att ha en koja i rummet ingen dum idé alls. Undrar vart jag skulle kunna pula ihop en läskoja. Men också spännande att i möbleringen av ett barn rum inte styra upp leken för mycket utan att barn ska få forma och bygga koja själva.

Gillar så klart väldigt mycket att det finns plats för böcker i bokens barnrum. Både nya och gamla. Guldstjärna för det. För visst är det så att om barn ska läsa och upptäcka läslusten visst måste vi skapa plats för böcker och läsning i deras rum?! I boken möter vi flera barn under rubriken "Inspirandos" de presenteras genom en kompisbokssida där de säger lite om sitt rum och sedan får vi följa med in i rummet genom fantastiskt foto.

Jag får inspiration att leka mer med självhäftande dekorplast både på möbler och väggar. Kanske inte bara prickar? Att ett helt uppslag ägnas åt washitejp gör ju bara boken ännu bättre! Att tejpa upp ett höghus på väggen, körfält för leksaksbilarna på golvet. Så bra och så lätt att ändra när man tröttnar och vill göra något annat.

Tanken genom boken är att barn måste få vara med och tycka till om hur de ska få ha det i sitt rum. Men att man kanske inte ska ge all världens valmöjligheter för då går det inte att tycka till. Spännande tanke jag ska ha med mig som barnbibliotekarie. En annan tanke jag tar med mig från Rum för kidsen är att det som är prefekt i ett barns ögon ska kunna vara perfekt i en vuxens ögon också. Låt det vara. Ändra inte för mycket. Sänk blicken och se det som barn ser!

Gillar verkligen rubriken "Flickrum, pojkrum eller helt enkelt bara ett barnrum?". Men bäst i boken tycker jag kanske inte helt överraskande om den rosa trappan med prickar på s. 142. En sådan vill jag verkligen ha!!

Rum för kidsen är verkligen inte bara en bok för dig som har barn utan en färgsprakande inspirations bok för dig som vill ha det lite festligare och mer färgsprakande runt omkring dig.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar