fredag 24 juni 2016

Roller girl av Victoria Jamieson

Astrids mamma tar med Astrid och hennes bästis Nicole på en roller derby-match. Astrid blir helt såld, känner bums att detta är hennes grej. Det hon vill göra och bli bäst på. Hon har inte riktigt haft något som varit hennes grej innan - mer än att hon varit "hon som är bästis med Nicole."

En möjlighet att lära sig åka under sommarlovet, flera timmar varje dag under flera veckor. Hurra säger Astrid. Men Nicole hon vill inte vara med och en spricka spricker mellan bästisarna. De som annars brukar göra allt tillsammans. Astrid kan inte berätta för mamma att Nicole inte ska vara med. Går liksom inte att sätta ord på.

På träningen är det inte alls så lätt som Astrid trott, hon känner sig liten, ny och osäker. Men sakta går det framåt. Hon börjar skriva lappar med en av de bästa roller derby-åkarna som hon blir peppad av. Rädd är hon men hon hittar ett sätt att ta ut ilskan och sorgen över Nicole på rullskridskorna.

Jag gillar massor!! Blir så glad av att läsa om Astrid, sporten, gemenskapen. Alla roliga hårfärger extra plus i kanten. Hade jag varit lite modigare hade jag också velat åka men nu är jag rätt feg och nöjer mig med att läsa!

/Paula


Roller girl
Författare: Victoria Jamieson
Förlag: Rabén & Sjögren (2016)
ISBN: 9789129700992
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar