onsdag 23 oktober 2013

Riddare och drakar av Christina Björn och Eva Eriksson

Vissa böcker längtar man helt enkelt lite extra mycket efter att de ska släppas så man får läsa NU. Jag älskar boken Prinsessor och drakar av Christina Björk och Eva Eriksson. Så ni förstår ju om jag blev lycklig när jag såg att det skulle komma en till bok.

Illustrationerna är underbara och det börjar så bra:

"Allt i sagorna här hände när de berömda riddarna var barn. Kanske - eller kanske inte. Du får bestämma själv."

De berömda riddarna är Heimdall och Sigurd från den nordiska gudasagorna. Artur och Parsifal från engelska riddarsagorna. Tristan och Sankte Göran och draken. Men Ture Polykarpus Lejonstolpe han är okänd han. Kanske blev han ingen stor riddare som vuxen som de andra.

Vad ska jag säga ... jag brukar älska när man använder fiktiva personer och sätter in de i nya berättelser. Men ja det finns ett stort MEN i detta fallet. Jag borde tycka om men jag gör det inte jag är besviken. Berättelserna fångar mig inte. Hade varit bättre och göra en Prinsar och drakar och precis som i prinsessornas fall utgå från veckodagarna och vänt på sagorna.

Stör mig på att kalaset i slutet där alla får träffas (en bra likhet med Prinsessor och drakar) så är det enda flickan i berättelserna Alyone som bär fram prinsesstårtan även om den är från slottsköket och hon inte gjort den själv. Kunde inte en av de 7 riddarna gjort det?

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar