torsdag 10 oktober 2013

Monstren i skogen av Mats Jonsson



Jag har ända sedan Hey Princess tyckt väldigt mycket om självbiografiska serietecknaren Mats Jonsson. Med en historia som "broder Daniel popflicka" finns det inte direkt något annat val. Här kan du läsa vad jag skrev om Mats kamp.

Nu har Mats Jonsson debuterat som barnboksförfattare. Blev lite smårädd när jag läste det. Men det hade jag inte behövt vara!

Eftersom jag läst alla Mats Jonssons serie vet jag att hans största rädsla är rotvältor. Boken handlar om en liten Mats som upptäcker sin rädsla och skäms för den. Vägrar gå till skolan när det är studiedag och ska åkas längdskidor. När han åker med mamma och pappa göra han ett eget skidspår men det vill han ju inte göra när klasskompisarna ser. Det finns så mycket man kan vara rädd för och får vara rädd för men rotvältor är inte en av de.

Rädslan är så stor att mamma och pappa tar med Mats till en psykolog som berättar för Mats att han har en fobi. Att få ge ord på rädsla och veta att det är ok att vara rädd. Kan man då visa den i skolan?

Längtar redan efter fler "En Matsbok."Monstren i skogen känns som en klockren bokklubbs bokcirkelbok för nioåringarna till våren. Så många samtal man kan ha om rädslor av olika slag men också föräldrar och olika typer av ensamhet.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar