måndag 7 oktober 2013

Bilderboksförmiddag

Fyra nya fina bilderböcker som fanns i goodie-bagen från barnbloggsbokmässeminglet. En bilderboksförmiddag.

Svea äter av Linda Palm & Jessica Lindholm en prickig bok! Jag som ju inte helt oväntat tycker väldigt mycket om prickar. Gillar att det är mattat med färger i boken svart, vitt, turkost och rött. Lite och enkelt text men bra text och bra storlek på texten när boken ska läsas högt. Svea som inte vill äta äcklig mat (vem vill väl det) roligare att slänga äckel mat på golvet (hade jag också velat men vet att jag får städa själv). Tur att Svea har en så klok pappa som av maten gör en Igelkott. Äckelmat i Igelkottsform är inte längre äcklig. Gillar storylinen på slutet. Författaren är också förskollärare och lär ju precis som oss bibliotekarie låtit barn återberättat berättelser ibland. Topp att det är en del av boken!

Bumbum bygger en snögumma av Ann-Christine Magnusson. Något så ovanligt som en fotobilderbok de är inte så vanliga idag. Något ännu ovanligare en fotobilderbok som jag verkligen gillar. Pappa Lejon och barnet Lejon är ute och leker i snön. Bygger en snögumma. Somnar och snögumman smälter. Vad gömmer sig i snön? Rolig tvist på slutet som jag inte avslöjar ...

Prinsessan Isabelle upp & ner av Frida Lindgren Karlsson och Johanna Rehn. Isabelle har födelsedag vilket är hemskt tycker hon. När prinsessor fyller år ska nämligen en massa främmande människor vara med från tv, radio och allt möjligt alla vill uppvakta en prinsessa på födelsedagen. Men Isabelle säger ifrån jag vill ha en vanlig födelsedag som ett vanligt barn. Mamma drottningen och pappa kungen lovar allt för att hon ska sluta gråta. En prinsessas födelsedag som ett vanligt barn. Tycker om bilderna och detaljerna som att prinsessan har en grodprins på sitt nattlinne. Får mig att fundera lite på prinsessan Estelle och hennes födelsedagar. Prinsessan Isabelle hatar att få paket av vem som helst särskilt när det är tröjor som sticks i. Men jag kan för allt i världen inte förstå hur man tänkte med typsnittet?

Simri på hattäventyr av Karin Salmson och Maria Clason. Simri är en mus som bor i en hatt en hatt som åker iväg på äventyr. Simri blir inte uppäten av katten men kommer långt bort från sina vänner. Går det att ta sig hem igen? På bokens omslag står det att det är en bok med "med nya ordet hen". Jag gillar ordet hen! Men jag undrar om det inte är lite avskräckande att skriva ut det på omslaget? De som behöver hen kanske ryggar och de som redan anammat hen läser glatt. Gillar hattar. Gillar extra med Olika förlagsböcker att de alla har prickiga försättsblad (eller vad det nu heter? pappret som binder ihop boken med pärmen?).

/Paula som läser massor av bilderböcker men bloggar om på tok för få av de

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar