fredag 25 oktober 2013

Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt



New York 1987, June är 14år den hon tycker bäst om i hela världen är sin morbror Finn, konstnären.
Finn har ett eget namn på June, "Krokodilen var ett namn som Finn hade hittat på till mig eftersom han sade att jag var som något förhistoriskt som smög omkring, såg på och väntade, innan jag bestämde mig för vad jag tyckte om olika saker."

Men Finn är döende i aids och har inte så lång tid kvar. Under sista tiden ber han att få måla June och storasysters porträtt. Mamma protesterar lite först men Finn få sin vilja igenom. Varje söndag åker de in till New York för att sitta modell. Systrarna som en gång var oskiljaktiga bråkar och tjuvas mest. Storasyster Greta är inte snäll alls till en början tycker jag inte alls om henne men de känslorna ändras.

I och med Finns död rullas en hemlig sanning upp. En sanning mamma fått Finn att dölja. En pojkvän som funnit där hela tiden, Toby. Efter begravningen kontaktar Toby June de som saknar Finn mest i hela världen. Men ska hon träffa honom?

"Jag hade varit säker på att jag inte tänkte träffa honom, helt tvärsäker, men jag hade börjat ändra mig. Tänk om han visste saker? Tänk om jag också hade varit en hemlighet? Tänk om jag kunde dyka upp där på tågstationen och vara vem jag ville?"

Hur är det med sanning? Hur vet man vilken som är sann? Hur är det med känslorna som June kände för Finn? "Tänk om allt jag hade älskat med Finn egentligen kom från Toby? Det var kanske därför det kändes som om jag hade känt Toby i åratal. Toby hade kanske lyst igenom Finn hela tiden."

En väldans fin berättelse om familj, syskon, aids, den första kärleken, hemligheter, att hitta tillbaka till varandra. En bok som berör och gör ont att läsa. Gillar vargarna som pryder kapitel rubrikerna. Att boken har ett otroligt vackert omslag höjer också läsningen. Men jag vet inte något saknas för att jag ska få den där en hur bra som helst bok kiken. Hade nästan hoppats på den här. Men det där med förväntningar alltid farligt.

Boken Dödssynden nämns i boken. Undrar om den är obligatorisk litteratur på alla högstadierskolor i USA eller bara i litteraturens värld? Hur som så är det väl snart dags för mig att läsa den?

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar