torsdag 24 oktober 2019

Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld

När Sigge, hans mamma och småsystrar flyttar från Stockholm till Skärblancka och hem till mormor. Då ser Sigge det som sitt livs chans, ett sommarlov att bli någon annan på. Ett sommarlov innan det nya livet kan börja. En ny skola och en chans till att bli populär. Sigge han läser på massor och fundera på hur han ska göra för att bli populär. Att inte vara vara sig själv förstår han ju är ett måste.

Det låter sorgligt men lärdomarna som Sigge får under sommarlovet gör att det snarare bli roligt. Jag skrattar högt flera gånger under läsningen av Mitt storslagna liv.

Boken är befolkad av karaktärer att älska. Mormor i sista stora galna hus, mormor som vill bli kallad vid förnamn för att det kommer sådana krav med titeln mormor. Lillasyster MAJKEN som PRATAR I VERSALER, Maken som har lätt att få vänner och är bra på att ta plats. Lillasyster Bobo som inte pratar alls. Mormors inneboende Krille Maräng i vilken Sigge hittar en oväntad vän.

Underbara Juno med det blå håret. Juno och Sigge som börjar på helt fel sätt och en trädgårdstomte på vift. En trädgårdstomte som gör liknade äventyr som den i världens bästa Amelie-film.

Jag betygsätter sällan böcker jag läser men om jag skulle så skulle Mitt storslagna liv få full pott. Läs!

/Paula


Mitt storslagna liv
Författare: Jenny Jägerfeld
Förlag: Rabén & Sjögren (2019)
ISBN: 9789129714036
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar