söndag 28 juli 2019

Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock

Tillsammans med min bok- & skrivklubb med tonåringar som jag har på biblioteket där jag jobbar så har vi gjort en läsutmaning. 25 utmaningar att inspireras av i sommarläsningen. Doften av ett hem är en bok jag länge varit nyfiken på. När jag till min glädje hittade att en av bokens mindre karaktärer heter Paula så läste jag bums. Det är nämligen en av utmaningarna att läsa en bok där ett av dina namn är med i. Om du vill veta mer om läsutmaningen så in och följ @lidingobibblanung på Instagram.

Boken har fyra huvudpersoner vars liv krossas på olika sätt. Det är tidigt 1960-tal i Alaska när vi lär känna Ruth som bor med sin mormor och lillasyster. Pappa dog och mamma slutade fungera. En kärleksfull barndom blev plötsligt hård och kall. Som tur är finns det en bästa vän. När Ruth blir gravid blir allt runt henne tyst och mormor bokar en bussbiljett i Ruths namn.

Dora kan inte längre bo hemma så hon har fått flytta in hos sin bästa kompis Dumpling. Dumplings lillasyster är bästa kompis med Ruths lillasyster. Dora är glad att få bo i en fungerande familj men blir otroligt svartsjuk när Dumpling verkar bli vän med Ruth.

Alice älskar att dansa balett mest av allt. Men när det blir dags för den uttagning till dansskola under sommarlovet då vet hon att det är omöjligt att vara med. För på somrarna är hon ute och fiskar med sin pappa. Det är bara då hon träffar honom och somrarna är heliga. Just denna sommar råkar hon rädda en kille, Sam när han trillar ner från ett kryssningsfartyg.

På kryssningsfartyget finns också Sams bröder. Den fjärde personen vi får följa är Hank, som tillsammans med sina småbröder är på rymmen hemifrån. Han är övertygad om att lillebror trillat i vattnet och dött.

Men alla vägar krossas igen. Det är hårt, fattigt och kargt samtidigt som det är varmt, hoppfullt och kärleksfullt. Jag drogs verkligen in i Doften av ett hem karaktärerna blev så levande och verkliga. Möten som påverkar, slumpen som händer eller styr och allt blir lite bättre. Boken lämnar mig med en nyfiken känsla jag skulle vilja läsa om Ruth, Dora, Alice, Hank och alla de andra igen när tiden gått och de börja bli gamla och se tillbaka på sitt liv. Jag vill veta vad som hände sen.

/Paula


Doften av ett hem
Författare: Bonnie-Sue Hitchcock
Förlag: Gilla böcker (2018)
ISBN: 9789178130160
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar