lördag 10 september 2016

Sören, Sören, Sören och Mitt eget museum

Två helt nya, fina och fantasieggande bilderböcker från Urax-förlag.

Sören, Sören, Sören handlar om tre bröder som alla fått namnet Sören. Pappan i familjen tycker det är det finaste namnet som finns och mamman har inga andra namnförslag. Så de fick heta Sören alla tre. Men lite förvirrande blir det allt. Kanske om de sätter en siffra efter varje Sören. Men mamman hon gillar inte siffror. Men smeknamn då? Dansören, Kassören och Massören? Funkar det? Eller ska man få välja sitt namn själv? Fast då blir pappa ledsen ju? Fantasifullt, färgsprakande och skrattigt!

Mitt eget Museum om ett barn som alla säger kommer älska att gå på museum. Tja kanske är det så. En dag med massor av olika sorters museum. Ett historiskt med gamla saker från sedan hur länge sen som helst. Ett museum med massor av insekter, fåglar och märkliga djur. Ett med nya saker på på, ett konstmuseum. Ett om rymden osv. Men favoritsamlingen den är ju ens egna favoritsaker. Kan man göra ett eget museum? Boken avslutas med några fylla i sidor som kan bli grunden för ditt egna museum. Förra året vaknade museumnörden i mig. Besökte runt femton olika museum då. Betydligt färre i år. Men mina samlingar med favoritsaker tja ...

Bilderböcker att läsa och inspireras av tillsammans!

/Paula


Sören, Sören, Sören
Författare: Klara Persson & ill. Karin Cyrén
Förlag: Bokslukaren Urax (2016)
ISBN: 9789187208348
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Mitt eget museum
Författare: Emma Lewis
Förlag: Bokslukaren Urax (2016)
ISBN: 9789187208355
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar