tisdag 6 september 2016

Landet bortom brunnen av Douglas Foley

Alva, lillebror Joel, pappa och pappas nya fru åker en helg och hälsar på farmor och farfar. Alva hon är så arg nu förtiden. Arg på allt. Arg på pappa för att han så snart efter mammas död har gift sig och att hans nya fru väntar barn. Arg på skolan hon måste gå i eftersom de flyttat. I skolan har hon inga kompisar och blir mobbad. Inget är bra och ofta får det gå ut över lillebror.

När Alva och Joel ska hämta vatten i farmor och farfars brunn så faller Joels nalle ner i brunnen, Joel hoppar efter. Efter honom Alva. De faller länge länge. När de landar så är det inte i något vatten utan i en skog.

I en skog där de snart kommer från varandra. Alva hon möter sin rädsla, den som styr henne och allt hon är rädd över nu. Till sin hjälp har rädslan hennes plågoandar från skolan. Joel råkar ut för egna äventyr. Men att rädda varandra det som driver de framåt.

Detta är en bok som skulle kunna vara så bra. Men det är något som jag inte gillar, det är en ton i boken som för mig blir helt fel. Jag förstår heller inte varför verkligheten verkar vara förlagd till sent nittiotal då när jag gick på högstadiet. Ser liksom ingen mening med det.

Men jag ser fram emot att höra vad Barnradions bokpris juryn kommer tycka om boken.

/Paula


Landet bortom brunnen
Författare: Douglas Foley
Förlag: Lava (2016)
ISBN: 9789187941641
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar