söndag 4 september 2016

Att vara eller inte vara dikter om dig av Mårten Melin

Jag kan inte så mycket om poesi. Har ett sönderläst exemplar av Kärlek och uppror. Läser Bodil Malmsten. Läser att det ges ut och skrivs lite om poesi. Lånar ut en del böcker märkta med .03 (= poesi på bibliotkesspråk). Men mest på vuxen sidan. På barn- och ungdomssidan på biblioteket är det inte så mycket poesi. Ges det ut lite vuxenpoesi så är det inget emot hur lite det ges ut för de yngre.

Tur än en gång att Mårten Melin finns! Nu har han gett ut en ny diktsamling som heter Att vara eller inte vara dikter för dig. Vardagsnära dikter om känslor, att höra till, känna sig ensam. Dikter att känna igen sig i både om man är tio och trettiofem. Vänskap och kärlek.

Dikter att läsa och hitta tröst hos. Dikter att plocka upp i klassrum och utgå ifrån i samtal om sådant som är svårt.

Favorit citat. s. 66-67

"Du är en bok

I
du har så många sidor
i dig

vackra, fula
elaka, snälla

jag vet inte om jag ska
fortsätta läsa

eller så igen dig, för alltid

II
jag läser ändå vidare
jag tror

att den här boken
har ett lyckligt slut"

<3

Tänker att detta är en väldigt bra presentbok. Till bokslukaren för att man aldrig vet vad hen läst. Till den som inte gillar att läsa böcker för att det är en tunn bok men inte så mycket ord i. Kanske kan fungera som en väg in i böckernas underbara välld. Hoppas!

/Paula


Att vara eller inte vara : dikter om dig
Författare: Mårten Melin
Förlag: Rabén & Sjögren (2016)
ISBN: 9789129698121
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar