onsdag 14 september 2016

Skarven av Sara Lövenstam

Äntligen sommarlov! Ön i skärgården. Men framför allt där vännen finns. Fristad från skolan och alla elaka. Det är samma känsla som vännerna Ludde och Johanna (som alla kallar Johan) delar. Nu äntligen. Johanna har bestämt att denna sommar ska hon berätta för Ludde han kommer förstå.

Men denna sommar blir inte som någon innan för nu finns också Olivia hon med de överbeskyddande föräldrarna. Hon som bestämmer att hon är vän med Ludde och Johanna bara så där.

När Olivia är med går det inte att berätta. Ludde han längtar efter mysterium. De får nys om att den där olyckan för fem år sedan när en kinesisks utbytesstudent trillade ner för en klippa och dog inte var en olycka ... Spännande hur tar man reda på mer?

Man spanar och sover i tält. Där i mörkret då kan man prata om och berätta sina hemligheter. Om elaka ord i skolan, om en syster som dog och att man är en tjej fast det inte syns på utsidan. Hur kommer hemligheten som måste ut tas emot av vännerna?

Skarven är vad vi på biblioteksspråk kallar för en mellanåldersbok, en bok för typ 10-12 åringar. Ett klassiskt mysterium att lösa. Mysterium som så många i just den åldern så gärna läser om. Här i en vart tredje kapitel variant, där personerna blir viktigare än gåtan. Johanna gillar jag massor, vet inte om det är jag eller om det är så att det är henne man får lära känna mest. Olivia henne störde jag mig massa på i början men hon vinner i längden. Ludde, jag gillar Ludde en sådan karaktär som jag brukar tycka om den läsande sorten men får inte riktigt grepp om honom.

Att gåta dessutom andas så där härligt gammaldags typ Agatha Christie eller så. Jag gillar!!

/Paula som gärna hade sett en fortsättning eller tre


Skarven Författare: Sara Lövestam Förlag: Lilla Piratförlaget (2016) ISBN: 9789188279248 Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar