tisdag 20 december 2022

Rysare i juletid - nio berättelser

När böcker handlar om julen är det ofta mysigt, nästan för mysigt. Jag har läst en ny julbok som är allt annat än mysig nämligen Rysare i jultid. 

Jag läste de två första novellerna på kvällen precis innan jag skulle sova, den natten hade jag sånna mardrömmar vaknade flera gånger. Så ja boken fick helt enkelt läsas färdigt på dagtid i ljuset. 

Vi får möta tomtar som inte alls är så snälla, en julbocksmask som bli levande, vättar som tar hämnd. Spöken som köper ljus och saffran till klasskassan. Julklappar som delas ut från hemlig avsändare med din hemlighet som du behöver be om ursäkt för annars ... en spökflicka som man måste göra precis vad hon säger. 

Ofta möter jag elvaåringar i biblioteket som vill läsa läskiga böcker. De brukar tycka att böckerna för deras ålder är för snälla men i fortsättningen ska jag sätta denna bok i händerna på de oavsett årstid. Kusligt på riktigt är vad det är!

/Paula


Rysare i jultid 
Författare: Madeleine Bäck, Petrus Dahlin, Katarina Genar, Pernilla Gesén, Kerstin Lundberg Hahn, Mårten Melin, David Renklint, Mårten Sandén, Tobias Söderlund
Förlag: B. Wahlström (2022)
ISBN: 9789132215131

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar