tisdag 4 september 2018

Som sparv som örn av Per Nilsson

När sexorna var och hälsade på högstadiet fick Be för första gången syn på dig. Be bli som förhäxad, kunde inte ta ögonen bort från dig. På högstadiet ändrades allt, spelreglerna blev andra. Det hade alltid varit Be, Robin och Felicia. Men nu blev allt liksom uppdelat. Tjejer var för sig och killar för sig. De tre som alltid varit blev något annat. Be var den som såg det osynliga som höll på att hända.

Så plötsligt började du prata med Be. En ny vänskap. En vänskap som gjorde Be synlig. Du såg Be. Du som var som två personer, en i skolan som ofta var med äldre killar. På landet med dig en helt annan. Du som försvann och Be som blev kvar och inte kan förstå vad som hänt? Så många frågor för att kunna först.

Att varken Be eller bokens du är könade i berättelsen det gillar jag. Hade kunnat vara så rätt igenom tycker jag.

Är du en örn eller en sparv? Går det att vara både och? Tanken om örnar och sparvar har Per Nilsson också skrivit om i böckerna om Extra och Pim Pim.

Det är väl ingen hemlighet att om jag måste säga bara en enda favoritförfattare ja då är det Per Nilsson. Ingen annans böcker har påverkat mig så mycket som hans. Hans språk, hur han låter sina karaktärer mötas och tänka tillsammans - jag älskar det!

/Paula


Som sparv som örn
Författare: Per Nilsson
Förlag: Alfabeta förlag (2018)
ISBN: 9789150120035
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med om författaren! Som hund och katt är förra favoriten .

    SvaraRadera