måndag 3 september 2018

Sagor för pojkar som vågar vara annorlunda av Ben Brooks & ill. Quinton Winter

Det var väl egentligen bara en tidsfråga när denna bok skulle komma. Efter succén med Godnattsagor för rebelltjejer. Nu en väldigt snarlik bok både i format och upplägg Sagor för pojkar som vågar vara annorlunda en bok som utlovas att det inte finns några actionhjältar eller prinsessor som behöver räddas.

På ett uppslag möter vi en pojke som vågat vara annorlunda, en pojke som ofta haft det tufft men trott på sin sak och övervunnit hindren och blivit något storartat. Varje uppslag har en sida text och en sida bild. Tills stillnande från Rebelltjejerna som har flera olika illustratörer har de annorlunda pojkarna en och samma illustratör. Jag saknar olikheterna i bilderna. De pojkarna jag vet vilka de är gillar jag inte bilderna på alls, Daniel Radcliffe (s.50) har fått en hemsk illustration.

Pojkarna och männen i boken är intressanta, flera hade jag noll koll på och andra visste jag vilka de var men inte något om. Jag visste inte att Obama samlade på spindelmannen tidningar. Även om boken som utlovat inte innehåller några actionhjältar så är det en hel del superhjältar och serietidningar som spelat roll. Några av pojkarna var modiga och vågade läsa böcker och tillbringa skollov på biblioteket. Så sorgligt att det lyfts fram som en våga vara annorlunda sak att läsa som pojke. Undra när det ska ändras på.

Texten i Annorlunda pojkar är svårare än i Rebelltjejer, ord, handling och layouten på texten. Flera av pojkarna som presenteras blir jag nyfiken på och behöver googla. I flera av texterna sakar jag vilket land pojken kommer från. Hoppas att nästa bok av denna typ, (för jag är övertygad av att det kommer komma många många fler) handlar om barn och inte har fokus på flickor eller pojkar. Det borde väl ändå vara möjligt 2018?

/Paula


Sagor för pojkar som vågar vara annorlunda : sanna berättelser om fantastiska pojkar som förändrat världen utan att döda drakar
Författare: Ben Brooks & ill. Quinton Winter
Förlag: Lind & Co (2018)
ISBN: 9789177797029
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar