måndag 18 juni 2018

Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo

På Hemnet Dycker det plötsligt upp. Livs pappas drömhus. Huset han drömde om som liten. Det som ligger i skogen fem kilometer från Ingelstad utanför Växjö. Nu är huset till salu. Liv tar först inte pappa på allvar men sedan tänker hon att det är dags. Pappa har offrat så mycket för henne, allt för henne. Vänner, befordran, resor. Liv minns en femton barnvakter men inte sin egen mamma.

I en hyresrätt på Södermalm i Stockholm har Liv bott hela sitt liv. Men nu vårterminen anda året på gymnasiet blir allt plötsligt annorlunda. Flytt, nu stad, nytt boende, ny skola, ny klass, ny vardag. Pappa han är översocial och blir på bara en liten stund vän med alla. Liv hon är hans motsats. Hon kan inte förstå hur pappa gör.

Att börja i en ny klass där alla känner alla. Att åka samma buss varje dag med samma människor. Men att inte kunna eller veta hur hon ska göra för att prata med de. Det är Livs verklighet, hon har alltid varit ensam. Men det har inte gjort något, tankarna i hennes huvud har hållit henne sällskap. Om inte så har en promenad runt kvarteret och genom att se andra människor hjälpt. Men ensamheten i skogen den är en helt annan.

På bussen till skolan bli hon långsamt bekant med Alia. Alia som pratar på och tycker Liv är hemlighets full. Liv som är för blyg för att svara, inte vet vad hon ska säga.  Kanske att Liv kan vara sig själv med henne. I Livs franska grupp går Gunnar, han som hon känner igen från bussen. När det blir grupparbete som Liv hatar, så blir det hon och Gunnar som ska analysera fransk bilderbok tillsammans.

Inuti huvudet är jag kul innehåller världens bästa pennscener. För vilken penntyp är du? Och vad säger det om dig? Blyerts? Bläck? eller tusch? Jag är helt klart en tusch kan inte skriva med varken bläck eller blyerts.

Jag har läst och tyckt om alla Lisa Bjärbos ungdomsböcker MEN alltså Inuti huvudet är jag kul är utan tvekan den bästa. Läste helt uppslukad, fascinerad och fast. OMG och wow vad bra det är! Håller båda mina tummar för en Augustprisnominering.

/Paula


Inuti huvudet är jag kul
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129707014
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar