torsdag 20 april 2017

Timmy Kent och de mystiska morötterna av Ebba Berg & ill. Carl Flint

I sjätte boken om klasskompisarna i Lyckeskolan får vi lära känna Timmy Kent. Timmy han älskar både frukt och grönsaker och tycker de borde kunna växa mycket mer på flera ställen.

När han får syn på en tom jordplätt utanför klassrummet då bestämmer han sig för att så morötter där. På kvällen börjar de gro tankar i Timmys huvud borde han kanske inte bett om lov först? Morötterna blev plötsligt en tung hemlighet att ha. Tur då att det finns en storebror att rådfråga. En storebror som tycker det var bra att plantera frön men som också säger att kanske var det olagligt ...

Det blir sommarlov och Timmy han glömmer bort morötterna men när skolan börjar igen jag då går han bort till jordplätten ... Den som nu är helt grön av morotsblast - han måste berätta för en vuxen.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - tycker så mycket om barnen i Lyckeskolan. Varma inkluderande ögonöppnande böcker för den som kommit en liten bit i sin läsning. Eller att läsa tillsammans och prata om likheter och olikheter.

Att jag just nu är lite smått besatt av att odla gör att Timmy Kent och de mystiska morötterna talar till mig än mer!

/Paula


Timmy Kent och de mystiska morötterna
Författare: Ebba Berg & ill. Carl Flint
Förlag: Olika förlag AB (2017)
ISBN: 9789188347305
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar