onsdag 27 april 2016

En annan av David Levithan


En från boken Jag, En är tillbaka. Men denna gången är det Rhiannon som är bokens huvudperson. Samma berättelse fast ur hennes perspektiv. Hur pojkvännen en måndag är världens bästa. Så som hon tänker att han egentligen är. Men nu i dag äntligen. De åker till havet, delar hemligheter och kysser varandra. Men nästa dag verkar pojkvännen inte vilja prata om dagen. Som att han glömt den.

Några dagar senare dyker en ny tjej upp på skolan. Hon ber Rhiannon visa henne runt för kanske ska hon börja här. På lördagen träffar hon en kille på en fest, han säger att han är Steves bögkusin, därför ok för Rhiannons pojkvän att de dansar hela kvällen (eller i alla fall till polisen kommer). De byter mejladresser.

Det blir klart att Steve inte har någon kusin i den åldern hans kusiner är småglin. Vem var då den mystiska killen som hon tillbringade sin lördagkväll med? Mejl skrivs. Ett möte bestäms. Men det är ju en tjej där och inte en kille. En börjar berätta om hur hens liv är helt olikt alla andras. Att inte veta vilken kropp hen ska vakna i nästa morgon, att aldrig veta. Att aldrig ha berättat detta för någon. Men känner att med Rhiannon är det annorlunda, det har klickat.

Är detta en sanning hon kan tro på? Om det är sant går det att ha någon typ av relation då? Och hur var det med pojkvännen? Om jag gillar?! Jo, det är ju så att David Levithan är en av mina favoritförfattare och det fortsätter han verkligen vara med denna bok. Att berätta samma berättelse en gång till fast ur ett helt annat perspektiv!! <3

Bonus, i boken gör de citronrutor, en kaka jag inte hört talas om. Men som jag kände bums den måste jag baka. Alltså boken En annan fick mig att baka något som sällan händer. Vad har en bok fått dig att göra?

/Paula boknörd


En annan
Författare: David Levithan
Förlag: Gilla Böcker (2016)
ISBN: 9789187707551
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar