söndag 13 april 2014

Extra av Per Nilsson


Det är väl inte direkt någon hemlighet att Per Nilsson är min favoritförfattare va? Inte om man vrider och vänder på en magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap så pass att man kan utgå från hans böcker. Titeln på uppsatsen var Identitetsskapande i och genom ungdomslitteratur en textanalys av Per Nilssons böcker Anarkai och Ett annat sätt att vara ung. Jag läser allt Per Nilsson skriver men det är först nu jag läst alla Extra böcker. Vilken härlig känsla att kunna sluka hela serien på en gång. Att läsa en avslutad serie och inte behöva vänta ett halvår eller år på nästa del. 

Extra böckerna handlar om Pim-Pim. "En helt normal kille som heter Pim-Pim. Fast det finns en sak som inte är normal med mig. En sak till förutom namnet. Jag tänker så konstiga tankar ibland. Jag kan tänka vad som helst. Ofta tänker jag att jag inte är som de andra, att jag är speciell. Att det finns något som gör mig särskild. Men så tänker kanske alla." (En morgon stod hon bara där s. 22)

Pim-Pim som i veckorna bor hos mamma och hennes pojkvän Jesus (som också är Pim-Pims fotbollstränare) och på helgerna bor hos pappa. Pim-Pim spelar mycket bowling med kompisen Kasper. Men han är också duktig på att lura till sig ensamkvällar, till tankar och film. I Pim-Pims klass går Hanni. Hanni som alltid sitter ensam och inte har någon att vara med. Det har inte alltid varit så. Men rätt länge nu. Pim-Pim och Hannis föräldrar är kompisar och länge ända fram till  Lucia förra året var Pim-Pim och Hanni oskiljbara men så hände något. Något som Pim-Pim inte ens vill tänka på.

Extra-böckerna består av sex delar, en del står för en månad i ett halvår, januari, februari, mars, april, maj och juni. I den första delen En morgon stod hon bara där (januari) får Pim-Pims klass en ny klasskompis. En tjej som kallar sig Extra. En tjej som Pim-Pim var den första att se. Men Extra hon undviker Pim-Pim till en början. Det är något skumt med henne, inte bara det att hon inte kan de sociala spelreglerna i skolan. Pim-Pim blir hennes vän och den enda som får veta hennes hemlighet. Det är inte bara så att hon uppträder med den spännande trollkarlen Malaki utan det är också så att hon är en ängel en riktig ängel! 

Extra har kommit för att hjälp Pim-Pim och testa honom. Varför det förstår inte Pim-Pim men han vet att Extra ska stanna till midsommar. Det är vardag, äventyr, mysterium, fotboll och en heldel funderande. Är det som Alicia säger att allt är bestämt från början? Att hon kommer bli som sin mamma. Vill man vara en örn eller en gråsparv? Kan mr Black verkligen göra alla drömmar sanna och om han kan det borde man då låta honom?

Farmor har plötsligt en massa kassar fulla med femhundralappar. Har hon vunnit alla på poker mot trollkarlen? De där elaka killarna i skolan som kallas Bill och Bull hur ska Pim-Pim lyckas undvika de? Vem är den nya klasskompisen Mavro och hur känner han egentligen Extra. 
I Extra-böckerna finns det ovanligt varma lärarporträtt för att vara en bok riktad till mellanåldern. Älskar att igen få gå upp i Per Nilssons språk och tankar. Det märks att han haft roligt när han skrivit böckerna. Hur han tycker om Mästaren och Margaritha och kopplingarna han gör mellan sina böcker och den ryska klassikern. Att böckerna till och med innehåller en spegelvärld!! Ni förstår ju hur det faller mig i smaken. 

Men bäst som så ofta i Per Nilssons magiska bokvärldar det är hans slut. Hans öppna slut som säger hej då till läsaren men öppnar upp för mer äventyr för de nya bokvännerna. 

"Nu är äventyret slut, tänker jag. 
- Det är kanske nu äventyret börjar, säger Extra."

/Paula <3

En morgon stod hon bara där : januari
Författare: Per Nilsson
ISBN: 9789150112863
Förlag: Alfabeta (2011)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar