måndag 14 april 2014

Det handlar om dig av Sandra Beijer

Den rosa boken med det vackra omslaget som matchar mina naglar är en kärleksberättelse. En bok om jag/hon som är femton år, sju månader och tre dagar första gången hon träffar dig/du/han.  Ett möte som vacker känslor, starka känslor, starkare än alla andra känslor hon någonsin har känt.

s. 11 låter så här
"DU SKRIVER HEJ i ett chattfält dagen därpå. Jag väntar tills låten tar slut och nästa börjar och sedan skriver jag hej tillbaka. Du frågar hur jag mår och om jag hade roligt igår. Om jag sett det där teveprogrammet alla pratar om, vilken skola jag sökte till i höst, om jag gillar den där låten, vem i Beatle som är min favorit, om jag provat dricka whisky någon gång, om jag har några syskon, om jag kan åka skidor, slalom eller längd, om jag har ett husdjur, hur många öl efter varandra som är rekordet, vilka tidningar jag läser, om jag kan andra språk än svenska och engelska, hur långt avståndet är mellan våra ytterdörrar, m jag alltid luktar så gott."

Kanske är det sättet författare låter sina karaktärer mötas på som jag älskar mest i böckernas värld. Hon och han möts men sen då? Lätt är det inte. Hur blir man ihop? Ses varje helt hångla på olika hemma fester efter några folköl. Men sen då nästa steg? Den där första spännande bubblande förälskelsen. Så underbar och så fruktansvärd på en och samma gång.

Men inte bara kärlek, gymnasietid, skola, vänner. Familj. Om att vara olika med olika människor att kunna vara sig själv mer eller mindre med olika. Att testa sig fram. Att göra som man vill. Att våga eller att inte våga. Bråk, musik, öl och hångel.

En bok att tycka så mycket om. Ett språk att fängslas och sugas upp av och i. En kärlek som är fin att läsa om och som på samma gång gör så ont att läsa om. Blir väldigt gymnasienostalgisk när jag läser. Gillar hur tiden används i berättelsen, hur kärleken som bara är några veckor kan vara något så stor. Hur få veckor/dagar (ur ett vuxen perspektiv) som kan förändra allt.  Gillar hur man inte vet, precis som hon i boken. Hur ska det gå? Lyckligt eller inte ...

/Paula som ser fram emot fler böcker av Sandra Beijer



Det handlar om dig
Författare: Sandra Beijer
ISBN: 9789129689747
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar