fredag 12 juli 2024

Med knäppta händer på Pressbyråns kundtoalett av Annelie Adamsdotter

Med knäppta händer på Pressbyråns kundtoalett har både en ovanligt intresseväckande titel och snyggt omslag. Det är en bok som blicken dras till och som väcker nyfikenhet. Att jag läst Annelie Adamsdotters mellanåldersbok När regnbågen exploderade och tomten dog gör att jag direkt slängde mig över denna.

Vi får följa prästdottern Hedda under hennes sista termin på gymnasiet. Det har precis tagit slut med pojkvännen sedan två år tillbaka. Och för att komma vidare träffar hon i hemlighet storebrors bästa kompis Hugo. Och sin lärare Andreas. 

Några veckor senare uteblir mensen och på Pressbyråns kundtoalett tar hon ett graviditetstest som visar det hon misstänkt att hon är gravid. För Hedda är det inte ett alternativ med abort. Hon förstår att det är det för andra men inte för henne. 

Föräldrarna bråkar och ser inte vad som händer med Hedda. Hedda berättar heller inte för någon. Inte förutom barnmorskan och gud. Boken är nämligen skriven så att Hedda för samtal med gud och varje kapitel börjar Kära Gud. 

Om någon berättade om denna bok för mig och jag inte läst författaren innan då skulle jag nog rynka lite på näsan. Det är en berättelse som jag inte brukar vara intresserad av. Men jag är så glad att ja läst boken. Det är en berättelse med en rolig och väldigt fin ton. Det är en bok som inte påminner om något annat jag läst och det blir svårare och svårare att hitta sådana böcker. 

I höst ska jag och bokklubb UNG på min bibbla läsa boken tillsammans det ser jag mycket fram emot. Ännu mer ser jag fram emot att följa vart Annelie Adamsdotters skrivande tar vägen i framtiden! 

/Paula 


Med knäppta händer på Pressbyråns kundtoalett 
Författare: Annelie Adamsdotter
Förlag: Bonnier Carlsen (2024)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar