torsdag 19 januari 2023

Beyond the wand av Tom Felton

När jag såg att Tom Felton hade en bok på gång, då blev jag genast nyfiken. Allas vår Draco hur var det att som barn och tonåring växa upp mitt under Harry Potter filminspelningarna? 

Nu har jag läst och boken var nog kanske inte vad jag trodde. Den var mer och bättre. Den berättar om livet som Tom Felton, den yngsta av fyra bröder. Om en dramapedagog som säger till den sjuåriga Toms mamma att skaffa honom en agent. 

Och ja därifrån och framåt är det. Om det roliga med filminspelningar hotellrum med mamma. Alla auditions som inte ledde till en filmroller men att det är lika bra i alla fall. Och så Harry Potter och rollen som Draco.

Filminspelningarna, alla runt omkring, att gå i skolan på plats eller få undervisning i anslutning till filminspelningsplatsen. Det blekta håret, vännerna framför och bakom kameran. Och vad händer sen? 

Hur Hollywood gjorde Tom till någon han inte var och den långa svåra vägen tillbaka till sig själv igen. Det var en sida jag inte hört eller läst något om alls. Oväntat drabbande måste jag säga. 

Nördigt och härlig läsning! 

/Paula


Beyond the wand
Författare: Tom Felton 
Förlag: Penguin books (2022)
ISBN: 9781529149425

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar