söndag 15 januari 2023

Arvejord av Maria Turtschaninoff

Tänkt att den sista boken jag läste 2022 också var en av årets bästa. Maria Turtschaninoffs Arvejord fick följa med mig hem från bokmässan i Göteborg och nu äntligen tog jag mig tid att läsa den. jag har som bekant tycket väldigt mycket om hennes tidigare böcker. 

Arvejord är en släktkrönika från tidigt 1600-tal till nutid. Det är inte egentligen släkten som binder berättelsen samman utan platsen. Huset och skogen som hör där till. 

Genom historien följer vi platsen och de som bor där. Människorna. Och de som bor precis bredvid, de som inte är mänskliga. Platsen som ska hållas fredad inte odla på utan vara snäll mot. Ibland är den viktig ibland inte. Men kvinnorna i släkten sägs se sådant andra inte kan. 

Vem finns till för vem platsen, marken eller människorna? 

Det är en bok som är svår att beskriva vad den handla om. Berättelsen behöver upplevas. En otrolig berättarglädje som ger den en av de bästa läsupplevelserna. Iväg till närmsta bibliotek och låna boken bums du kommer inte att ångra dig!

/Paula


Arvejord
Författare: Maria Turtschaninoff
Förlag: Förlaget (2022)
ISBN: 9789523334748

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar