onsdag 1 september 2021

Ensamseglarna av Charlotta Lannebo

När Bianca var nio blev hon kär i sin bästa kompis storebror Jacob som då var tjugo. Bianca sa aldrig något om Jacob till Idde. Det var bäst så. Jacob flyttade hemifrån och försvann iväg. Tills han plötsligt en dag står i Iddes kök och erbjuder Bianca att hjälpa henne med matten. 

Matten på gymnasiet är svår och Bianca behöver all hjälp hon kan få. Det som börjar med mattelektioner blir snart något mer. Biancas kärlek växer och den är besvarad. I alla fall när det bara är Jacob och Bianca ensamma de två i Jacobs lägenhet. Ingen annan får veta säger han. Och det är Jacob som sätter alla regler. 

Förälskelsen som fick Bianca att må så bra blir något helt annat. Jacob stänger in sig och vill inte ses. Idde som hon brukar prata med allt om går ju inte att prata med om detta. Men Idde ser och förstår och vet att det finns andra sidor av Jacob som Bianca inte vetat något om. 

Ensamseglarna är en berättelse som suger in mig på bästa sätt. När jag läser är jag i Biancas värld, jag känner med henne både lyckan och olyckan. Jag tokgillar boken!

/Paula


Ensamseglarna
Författare: Charlotta Lannebo
Förlag: Rabén & Sjögren (2021)
ISBN: 9789129732399

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar