söndag 29 augusti 2021

Vänskap 12 berättelser för mellanstadiet

Rabén & Sjögrens novellsamlingar för mellanstadiet som jag tycker om de. Årets samling har temat vänskap. Jag tycker dessa är perfekta böcker att sätta i händerna på mellanstadiebarn när de eller deras föräldrar kommer till biblioteket och inte riktigt vet vad de ska läsa. Ett sätt att hitta författare man gillar (och inte) genom en novell. För att inte tala om hur bra de är i klassrummet.

Novellerna om vänskap lyckas täcka in väldigt många olika typer av vänskap på ett väldigt fint sätt. Tobias Söderlunds överraskar ordentligt på ett sätt som kanske egentligen inte borde vara så oväntat om man läst hans skräckisar innan.

Novellen Andarna vet allt av Edward Summanen är den jag gillar bäst där vi får följa med när en ny vänskap tar form i och med att den nya tjejen står upp för Saga på ett sätt som ingen gjort förut. Jag gillar alla novellerna men just den berörde mig lite mer än de andra.

Och för dig som är vuxen och läser när du pendlar som är boken perfekt tunnelbaneläsning.

/Paula


Vänskap 12 berättelser för mellanstadiet 
Författare: Emma Askling, Moa de Bruin, Elin Ek, Annica Hedin, Mårten Melin, Tamara Mivelli, Per Nilsson, Sanah Salameh, Siri Spont, Edward Summanen, Tobias Söderlund och Alma Thörn
Förlag: Rabén & Sjögren (2021)
ISBN: 9789129728057

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar