söndag 30 juni 2019

Viktor av Katarina von Bredow

Äntligen får jag lära känna Viktor mer. Det har jag längtat efter när jag läst böckerna Ellinor och Leo. Viktor har kom ny till klassen mitt i terminen in sexan. Alla kände alla och han fick en chans att börja om. Redan första dagen gjorde han starkt intryck på Ellinor och kärlek uppstod. Leo har alltid tittat med misstänksamhet på Viktor.

Viktor som vill att allt ska vara bra. Viktor som tycker så mycket om Ellinor och samtidigt inte kan/inte vill berätta sanningen för henne. Lögnerna blir fler och fler. När Ellinor som vill se hur Viktor bor och kommer lögnen av sig självt han säger att mamma har cancer och inte orkar med kompisar hemma.

Mamma försvarsadvokaten som Viktor inte vet vart han har. Ofta i sängen sovandes hela dagarna. När hon är vaken ber hon pappa om en tablett till och en till. Pappa försöker hålla emot. Det ska inte bli som det var innan. Familjen med det fina ryktet som slutade i kaos. Mamma som köptet piller av en langare. Att byta stad och början om skulle bli räddningen. Mamma säger att hon vill men det verkar ju inte så.

Viktor är full av oro, ilska och en vilja att få allt att se bra ut. Ellinor är hans räddning men också källa till mer oro. Varför vill hon inte kramas mer? Och hur är det egentligen med Ellinor och Leo är de verkligen bara vänner.

Känslor, tankar och en förälder som mår så dåligt. Jag har sagt det förut och jag har på känn att jag kommer få säga det igen - Katarina von Bredow de stora och svåra känslornas mästare. Om du råkar jobba i en årskurs sex till hösten då skulle jag rekommendera att du läser Ellinor, Leo och Viktor i sommar och jobbar med de i din klass kommande år. Har du en tonåring i din närhet gå till biblioteket och låna böckerna tillsammans läst var och en för sig och prata sen om era nya pappersvänner.

/Paula som gärna skulle läsa en fjärde bok Farideh och en femte om Meja


Viktor
Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Natur & Kultur (2019)
ISBN: 9789127153363
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: