fredag 28 juni 2019

Hålla andan av Flora Wiström

Mina har precis tagit studenten. Sommarlovet ligger ensamt framför henne. Hon har blivit dumpad utan att veta varför. Mormor har dött så mamma och pappa har åkt bort för att ta hand om dödsboet. Kvar är Mina, lillebror Sam och storasyster Daria. Perfekta storasyster som tillbringar all sin tid i vattnet. Snart ska hon simma i SM.

Sommaren börjar med att Daria spårlöst försvinner. Kläder och pass saknas. Mina blir orolig vet inte vad hon ska tro. Sam han är lugn tycker inte alls de behöver berätta för föräldrarna om Daria är borta. Hon behöver nog bara lite tid för sig själv.

Oron och ensamheten för Mina till simhallen för att försöka förstå vad som hänt systern. Hon pratar med de som var nära Daria. I simhallen lär Mina också känna Cissi nyfikenhet och kanske en förälskelse uppstår.

Oron är hela tiden där och att Daria bär på en stor hemlighet blir allt tydligare. Under tolv dagar får vi följa Mina och hennes syskon. Daria får några egna kapitel. Sam finns som den lugna kroppsbyggande lillebror han som inte är orolig förrän hans egen flickvän också hon tävlingssimmerska i samma lag som Daria börjar berätta ...

Att bli vuxen och stå på egna ben. Att finnas i bakgrunden bakom en framgångsrik storasyster. Att när det verkligen gäller alltid alltid ha varandras rygg. Vacker och ångestladdad läsning.

/Paula


Hålla andan
Författare: Flora Wiström
Förlag: Bonnier Carlsen (2019)
ISBN: 9789178034253
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar