lördag 18 augusti 2018

Hetare elva noveller som känns

Under den varmaste sommaren någonsin så har boken med den passande titeln Hetare släppts. Hetare innehåller elva heta noveller om sex. Elva författare har fått i uppdrag att skriva en novell på max tiotusen tecken som följer med in i sovrummet.

Det är hungrande blickar, möten, drömmar, kyssar, hångel, smekningar, sex. Allt är queer och det är fint självklart att det är så det är. Anna Ahlund är antologins redaktör och den som fick idén till boken genom mötet med queera ungdomar som inte känt sig inkluderade i skolans sex- och samundervisning. I Hetare är homosexualitet och trans en självklarhet.

I boken får vi för några sidor lära känna flera olika pappersvänner. Vi får var med när de träffar kärleken (den som varar här och nu eller längre) och känner attraktion och agera därefter. Det är modiga och fina ungdomar. Ungdomar jag gärna skulle vilja följa mer i andra noveller eller egna böcker. För de berör mig mycket jag bli nyfiken och vill få lära känna de mer.

Hetare är en fin normskapande bok som jag hoppas sätts i händerna på alla högstadieelever och deras pedagoger. Det är en bok som behöver finnas på många platser lättillgänglig för den som behöver den. Jag hoppas Hetare läses lika mycket för identifikation som för att få förståelse och se att normen kan vara detta!

När jag gick på högstadiet lämnade vi aldrig tillbaka Katarina von Bredows bok Syskonkärlek till skolbiblioteket (förlåt Inga!). Den gick runt i kompisgänget för att vi behövde det. Tror inte att vi pratade om boken men vi delade att det var en fantastisk berättelse. Jag tänker att Hetare är en sådan bok en bok som behövs och kommer försvinna från biblioteket, fritidsgårdar och ungdomsmottagningar för att den behövs bättre hemma hos en femtonåringen.

/Paula


Hetare elva noveller som känns
Författare: Anna Ahlund, Saga Becker, Moa Eriksson Sandberg, Kristofer Folkhammar, Pernilla Gesén, Anna Jakobsson Lund, Eli Levén, Sebastian Lönnlöv, Sara Lövenstam, Sara Ohlsson, Joel Mauricio Isabel Ortiz
Förlag: Rabén & Sjögren (2018)
ISBN: 9789129711530,9789129711530
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar