onsdag 3 januari 2018

Vilse i rymden och andra berättelser av Ingrid Jönsson

En pappa som älskar fotboll och vill att sonen ska spela. Fast sonen inte vill. En bra fotbollstränare som ser barnet och tipsar om andra fritidsaktiviteter. Kalasinbjudningar som blir knas. En spökhistoria som slutar på ett väldigt oväntat sätt. Att vara sju år och tycka väldigt mycket om någon. Hur en hantera en älskad hamsters död. Hur pinsamt det kan bli när både farmors hund och sötaste killen heter Max.

När det inte finns så mycket pengar hemma och känslan av utanförskap för att alla andra har en så fin ny mössa. Tur att mamma är så kreativ och påhittig. Att stå för det när en gjort något fel istället för att skylla på kompisen. Att hantera sin ilska när allt bli fel. Hur gör man det på ett bra sätt? Att äntligen tappa sin första tand men så försvinner den?

Vardagliga noveller skrivna för barn på lågstadiet. Då det är Beta pedagog som gett ut tänker jag att det är noveller skriva för att jobba med i skolan. Det är bra vuxna runt om barnen i novellerna, problemen får lösningar på bästa sätt. Det finns mycket att prata om i och utifrån novellerna. Jag tror att några av novellerna även fungera fint att jobba med i fyran.

/Paula


Vilse i rymden och andra berättelser
Författare: Ingrid Jönsson
Förlag: Beta pedagog (2017)
ISBN: 9789188009562
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Hej Paula! Så glad jag blev över att du läst och recenserat! Vill bara ödmjukast tillägga att novellerna givetvis går att läsa och njuta av också utanför skolan! Beta Pedagog ger idag ut en hel del skönlitterära böcker för barn, vilket är jätteroligt. När jag skriver har jag en liten flicka eller pojke i tankarna - kanske en som är ungefär som jag när jag var liten - inte i första hand en skolelev. Men sen håller jag med dig om att korta berättelser/noveller är mycket tacksamma att jobba med i skolan. Kommer att tänka på Lennart Hellsings ord: "All pedagogisk litteratur är dålig litteratur men all god litteratur är pedagogisk". En klok man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, håller helt med dig om den där Hellsing - så klok man! Korta noveller skriker lärare ofta efter. Jag har jobbat med noveller i bokklubbar på bibblan på fritiden. Superbra, säger till barnen att läsa en novell de kommer tillbaka och ha läst alla. Jag har också känslan av att barn gillar noveller.

      Radera