tisdag 9 januari 2018

I skymningen sjunger koltrasten & Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt

Jag lyssnar nästan alltid på ljudböcker när jag går hemma och plockar, pysslar, diskar och just nu rensar och packar i lådor. Julens sällskap har varit dessa två.

I skymningen sjunger koltrasten som vännen Sandra tipsade om. Hon hade på känn att jag skulle tycka om den och rätt fick hon. Det handlar om Elliot, Elisabeth och Otto som bor i samma trappuppgång på Söder i Stockholm. Tre ensamma människor som i varandras sällskap finner vänskap och sällskap. Livsöden som vävs samman på precis det där sättet jag tycker så mycket om.

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt är höstens snackis bok i bibblans Facebookgrupp #jagläser en bok många läst och tyckt så mycket om. Flera har sagt att de gillar att det inte är som en tror att det ska vara. Just därför letade jag ju just efter det som inte var som en först skulle tro. Så det blev precis som jag trodde. Boken handlar om Eleanor en kvinna lite över trettio, ekonomiassistent, ärrat ansikte, ensam och tycker bäst om sin vodka. När hon och kollegan Raymond en dag räddar en man på gatan så är det början på en vänskap som långsamt ändrar allt. Vad är det för hemligheter från Eleanors förflutna som spökar som hon själv inte minns men som gjort att nästan alt blivit fel fram tills nu.

Två väldigt bra böcker det där med livsöden som vävs samman och människor som inser saker om sig själva och ta sig vidare det är bra grejer det tycker jag!

/Paula


I skymningen sjunger koltrasten 
Författare: Linda Olsson
Förlag: Bromberg (2015)
ISBN: 9789173376549
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt
Författare: Gail Honeyman
Förlag: Lind & Co (2017)
ISBN: 9789174619096
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar