onsdag 10 januari 2018

Fängslad av Tatjana Brandt

Alltså titeln på denna boken Fängslad: essäer om lust till litteraturen och läsningens plats i livet - jag var ju bara tvungen att läsa och se vad detta var. Det är Tatjana Brandts närläsning av fem författare och tankar kring läsningen av dessa.

Det är fullt av klokheter om läsning som:

"Böcker bär inom sig möjligheten till tidsresor, men de kan också mäta upp tiden inom det egna livet." (s. 11)

"Handlar inte läsning mycket om det här? Att hantera sorgen över alla relationer och öden, människor och erfarenheter som livet är för kort för? Att tankfullt umgås med de ofödda möjligheterna? Ett slags respekt för tomrummet, för människorna som vi inte kommer att älska och vägarna vi inte kommer att gå." (s. 88)

Mest spännande var för mig att läsa om JK Rowling och Harry Potter då de andra författarskapen var helt nya för mig. De är Frances Burney, Henry James, Inger Christensen och Ann Jäderlund jag gillade att läsa och få inblick i. Att läsa om läsning även om jag inte läst den skönlitterära texten bakom inte dumt det heller.

Läsning och böcker det bästa som finns <3 det är vad jag tycker i alla fall.

/Paula


Fängslad : essäer om lust till litteraturen och läsningens plats i livet
Författare: Tatjana Brandt
Förlag: Förlaget (2017)
ISBN: 9789523330863
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar