tisdag 4 november 2014

Mörk ängel av Laini Taylor

Det kom ett mejl med en fråga om jag ville läsa en bok, en bok om en hjältinna med blått hår, tatueringar, det utlovades övernaturligheter, kärlek och Prag. Det gick liksom inte att säga nej till klart jag ville!!

Den blå-håriga hjältinnan heter Karou, om dagarna lever hon ett rätt vanligt liv som konststudent. Med skissblock fulla av övernaturliga varelser från en annan värld. Vad Karous vänner inte vet är att de där varelserna inte bara finns i Karous fantasi utan i hennes liv på riktigt.

Ibland, när som helt oväntat blir hon kallad på, en fågel kommer och hämtar henne. Hon följer med till önskemånglaren. Han hon vuxit upp hos, han som är som en pappa för henne. Önskemånglaren behöver ha hjälp eftersom han inte kan röra sig i vår värld, det kan däremot Karous som skickas ut på uppdrag. Uppdrag för att hämta tänder. Tänder från döda djur och människor.

Men så en dag träffar hon någon som inte vill henne väl, men också någon hon inte kan låta bli att bli nyfiken på. En överjordisk vacker man Akiva, ser ut som en människa men hans skugga har vingar. Akiva är en ängel en ängel som står på andra sidan - änglar vs demoner. Men det verkar som om Akiva också kanske har nyckeln till gåtan om vem Karou är? Vad hon är och var hon hör hemma. Om det inte redan är för sent vill säga ...

Låter det spännande JA! Men det låter nog också lite smörjet, men det är det inte. Gillar mycket. framförallt allt gillar jag alla detaljer, håret, önskningarna, teckningarna, vänskapen med Zuzana och så blir jag nyfiken på Prag. Det finns en andra bok Blod och stjärnstoft också den kom till mig på posten. Men läshögen är så stor nu att den nog kanske får vänta till jul om jag kan hålla mig vill säga.

/Paula som om hon fick en önskning likt Karou skulle önska sig en ny "naturlig" färg på håret men i mitt fall ROSA


Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar (2013)
ISBN: 9789170282720
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: