måndag 25 augusti 2014

Y som i yrke

Y som i yrke, som i mitt yrke alltså några funderingar om det där med bibliotekarier. Ibland, rätt så ofta tänker jag att bibliotekarier nog är det yrket som omringas av flest fördomar. Åtminstone av flest felaktiga fördomar. Så många som tror att de vet precis vad vi gör vad vårt jobb går ut på. Men det där stämmer så sällan. En bibliotekaries jobb är inte att stå fast vid en disk och låna ut böcker :)

Redan när jag läste till bibliotekarie i Borås var fördomarna många jag fick höra att jag var för glad och inte tillräckligt grå för att bli bibliotekarie vad är det för konstigt?

För ett tag sedan släppte BTJ boken Bibliotekariestereotypen i populärkulturen av Richard Ohlsson. Vilket bevisar att det är inte bara är jag som funderar över det där med bibliotekarier fördomar och stereotyper. Jag gillar stereotyperna att driva med de och jobba emot de. Jag tror (och/eller hoppas) att bilden av vad en bibliotekarie är håller på att ändras.


Bilden av legobibliotekariestereotyperna dyker upp lite här och där (jag har visat den förut). Gillar den mycket. Här märks det att bibliotekarier ligger bakom. Kanske känner jag lite extra mycket igen mig i en av de sex legogubbarna. Kan du gissa vilken?

I övrigt fall ni inte redan vet om det så tycker jag att bibliotekarie är världens bästa jobb, särskilt barnbibliotekarie.

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras Y som i yrke

/Paula

3 kommentarer:

  1. förstår inte alls varför du tror det :)

    SvaraRadera
  2. Hihi. (; Jag tror att lego haft dig som förebild för en av dem. ^^ Haha. Jag rodde iland med mitt bokalfabet idag. Jag har dock haft det lite väl stressigt sista tiden och har inte hunnit vara kreativ nog och infoga bokstäver till det. (: STORT tack igen för inspiration! ;D

    SvaraRadera