tisdag 12 augusti 2014

Krossat glas av Sally Grindley

Tidigt i våras fick jag ett mejl från syssling F. 14 år. Hon som inte gillar att läsa, ett mejl där hon frågade om vi kunde ha bokcirkel till sommaren igen. Så som vi hade för några år sedan. Gissa vad Paula bokförd svarar på det? Jag tog fram tre böcker på förslag men var från början rätt säker på att F som gillar "eländes böcker" skulle välja Krossat glas.

I går träffades vi och pratade om boken. Den hemska boken om två indiska bröder som rymmer hemifrån från den hemskaste pappan. En storebror som är fast besluten att de ska få det bättre. Bättre blir ett liv som gatubarn. Ett liv där man letar krossat glas i soppåsar för att kunna sälja och få pengar till mat.

Både jag och F tyckte om boken. Men vi var inte överens om slutet. Jag var nöjd och tyckte boken slutade på rätt ställe. F hade velat ha ett kapitel till där hon fick veta att allt gick bra, det där kapitlet som skulle sluta ihop lösa trådar. Spännande det där, något mina bokklubbsbarn ofta efterlyser de också. Medan vi vuxna vill ge barn och unga öppna slut som spinner vidare på fantasin medan de själva vill ha ett Harry Potter slut.

/Paula

Krossat glas
Författare: Sally Grindley
Förlag: Bergh (2008)
ISBN: 9789150217155
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar