måndag 25 augusti 2014

Otopia av Per Nilsson

Äntligen här! En ny Per Nilsson ungdomsbok! En galet snygg sådan. Med rädsla började jag läsa. Länge sedan sist skulle det funkar? Kommer jag fortfarande att tycka om?

Svar ja, ja, JA! De korta meningarna, tankarna om livet, jaget, annorlundheten finns där. Men inte nuet utan denna gång en okänd framtid typ så där tre generationer framåt i tiden.

Världen har rasat samman, gått under, massa vatten. Några få har överlevt. Tillsammans ska de bygga världen ny. Ny och så mycket bättre, de har facit och vet vad som inte ska göras. Inga pengar, ingen med mer makt än någon annan, inga ägodelar, ingen familj, inga djur, inget kött, inget som vi känner det.

Som barn tas du från dina biologiska föräldrar och får nya. Inga familjeband som styr. Du går i skolan, du jobbar, återvinner och odlar. Du dricker dina tre glas vatten om dagen. Du har en fridag i veckan. Som tonåring är kärlek fri och lust är jämställt känner du det så känner du, vill du så vill du.

I denna nya värld bor Miqi, en dag ser hon en fågel, en fågel på riktigt på himlen det har hon aldrig gjort förut. Detta är 30 dagar sedan, dagen då berättelsen börjar. Det är dagen första gången hon ser henne, hon som är en spegelbild av Miqi själv. Några år äldre - en syster! En syster hon inte visste fanns. Inte får veta något om. Kan de träffas? Kan de samtala? Få de prata med varandra om att de är systrar?

Mötet får Miqi att börja tänka, hon börja se saker, fundera om den nya världen. Är den verkligen så bra när man inte få ha en syster? Möten sker älskar hur Per Nilsson får sina bokkaraktärer att mötas, träffas och samtala. Miqi börja fundera på om det kanske finns en mur och vad finns i så fall på andra sidan muren? Är nya världen paradiset och om det är paradiset varför befinner sig Miqi i så fall helt ensam på väg bort ...

För kanske första gången när jag läser en bok med öppet slut, slut som jag brukar älskar. Slut som Per Nilsson lärt mig älska med du & du & du - boken som slutar när äventyret börja. Precis så som jag skrev bara för någon vecka sedan när jag läst Krossat glas med syssling F. Men denna gång med Otopia vill jag ha mer mer MER. Helst två delar till. Helst så jag kan börja läsa redan i morgon.

Läs, tänkt och upptäck Per Nilsson om du inte redan gjort det!

/Paula


Otopia
Författare: Per Nilsson
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129691054
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar