fredag 27 juni 2014

Välkommen till LA, baby av Moa Eriksson Sandberg

Doris och hennes bästis Ottilia har tagit en paus från universitetet planerat resa, jobbat och sparat pengar. 6 veckor i San Francisco, bara de två och allt spännande. Allt vore perfekt om inte Ottilia bara lite innan de skulle åka träffat en pojkvän. Den självcentrerade och slängiga Hampus. Hampus som säger sig vara så kär att han inte klarar sig utan Ottilia utan han kommer efter, bara några dagar senare.

Inget blir som det skulle. Istället för att sova med Doris i vandrahemmets sovsal sover Ottilia på hotell med Hampus. Att gå ut på kvällen är inte att tänka på. Några ensamma dagar sedan får Doris nog. Säger ifrån och åker vidare till gymnasiekompisen Shirin som bor och jobbar i LA.

Doris som var så säker på att LA är inget för henne, men ...

Bästa sommarläsningen att slukas upp av. Gillar Doris mycket, Doris som alla tror är så duktig så perfekt alla utom Doris själv. Om hon bara kunde komma över Niklas hemma i Lund han som inte alls hade gjort slut med sin tjej. Många extra plus till Jane Austen referenser och till tanken om att inte tro på lyckliga slut men definitivt på lyckliga besinnings.

Tycker också mycket om referenserna till Trollkarlen från Oz mitt favoritcitat finns på s. 128. När Doris är på Hollywood fest, den enda kvinna som inte har högklackat för hon vill bestämt ha sina nya röda sammets kinasandaler.

"Om du tycker festen är tråkig kan du bara slå ihop hälarna tre gånger så kommer du hem. Smart drag. Jag borde ha tänkt på det."

I bokbingot fick jag in boken under författare med efternamn som börjar på S, men den kunde lika gärna stått under bok med fint omslag. Tycker Välkommen till LA, baby har ett grymt snyggt bokomslag som bara blir snyggare ju mer man tittar på det

Jag tycker mycket om boken men hade jag läst den när jag var runt 20 då hade jag älskat.

/Paula


Välkommen till LA, baby
Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129689280
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar