torsdag 26 juni 2014

Den vita stenen av Gunnel Linde


Det här med bokbingo under sommaren det är lite småklurigt det. Som när det står att bok med Btj-rygg ska läsas. Plockade helt enkelt en klassiker som sorgligt nog blev aktuell i och med Gunnel Lindes bortgång. Jag älskade Den vita stenen när den gick på tv. Tråkig och dum som jag var som liten kanske mest för att Fideli var så söt. Precis som jag och kusinen bråkade om vem som skulle vara den söta tjejen som gick förbi och frågade efter sin pappa när vi lekte Pippi Långstrump. Varför ville jag inte bara vara Pippi liksom? Tur att jag blivit förståndigare med åren.

Den vita sten som bok, den är väldigt mycket långsammare än dagens barnböcker om vi säger så. Layouten så mycket tätare och så mycket mindre dialog. Läsande barn jag känner det är inte många som skulle orka. Inte själva. Men som högläsning! Slutet är så fint.

/Paula

Den vita stenen
Författare: Gunnel Linde
Förlag: Bonnier (1973)
ISBN: 9100391026
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar