lördag 7 juni 2014

Max och Maja titta och hitta! av Axel Scheffler och Hemligheten av Åsa Lind

Bilderboksmorgon.

I Max och Maja titta hitta får du följa med kompisarna Max och Maj med lek, regn, snö, tågbana, mat, klä ut sig, modellera och bad. Tillsammans med Max och Maja ska du hitta olika föremål på bokens sidor. En titta hitta bok med enkla rena bilder. Kanske till och med en bok att lära sig lite bokstäver och ord i?

I Åsa Linds hemligheten går jag, så där tre fyra år gammal omkring i lägenheten och vet en hemlighet. I soffan sitter mamma med sin stora mage och pappan med all sin uppmärksamhet på den stora magen. Men jag vet att i lägenheten bor ett dinosaurieägg, ett ägg som man måste ta extra hand om mest hela tiden. När ägget kläcks då vet jag att de ska bli vänner, göra massa kul tillsammans och inte vara rädda för något.

Två fina bilderböcker men ingen av de är någon favorit. Men som jag så ofta säger till barnen på bibblan man måste läsa så många, många, flera böcker för att hitta de där riktiga guldkornen. För mig var detta bara två böcker som smälter in i mängden.

/Paula


Titta och hitta! : en bok för små sakletare Författare: Axel Scheffler
Förlag: Alfabeta (2014)
ISBN: 9789150116588
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Hemligheten
Författare: Åsa Lind
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129689495
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar