tisdag 13 maj 2014

Världens ände av Ali Lewis

Världens ände är en bok som tar mig längre bort än jag vanligtvis brukar färdas genom bokstävernas magiska värld. Boken för mig till Australiens ödemark, till en stor farm och familjen Dawson. I familjen finns Danny 13 år. Danny som levt hela sitt liv i ödemarken, nära familjen och nära djuren.

Pappa som jobbar hur mycket som helst på gården, mamma som jobbar som sjuksköterska, bästa storebror Jonny som dog (en sorg som ingen pratar om), storsyster Sissy som kommer hem gravid från internatskolan och så lillasyster Emily.

På gården finns också två "drängar" och Bobbie, Bobbie som undervisar syskonen med hjälp av radioskola. Men till nästa läsår är det dags för Danny att åka iväg till internatskola han också. Långt bort från familjen, naturen och alla djuren.

När storasyster kommer hem ett lov och visa sig vara gravid och vägra berätta vem som är pappa till barnet, ja efter det bli inget sig längre likt. Mamma säger att hon inte klarar av att ta hand om allt längre som Lizzie, en engelsk backpacker anställs som hemhjälp. Lizzie som inte förstår tystnaden kring Jonnys död. Varför pratar de inte med varandra i familjen?

Inom Danny pågår det en ständig kamp han saknar storebror så mycket att han inte vet vad han ska ta vägen. Varje dag måste han klappa på kortet av honom. När det en dag dyker upp en liten föräldralös kamel då vet Danny att den måste bli hans. Kamelen döps till Buzzy och tämjs av Danny, en vän, någon att prata med.

Lizzies hopplöshet mitt ute i ingenstans gör att Danny får visa henne allt, inget vet hon, inget kan hon. Men hon ställer frågor hon förstår annat och hon får Danny att tänka kanske lite annorlunda.  Danny som, som vilken trettonåring som helst ser att ur sitt eget perspektiv. Hur kan Sissy vara så egoistisk att hon ska föda barn mitt under den stora indrivningen. Den sista indrivningen han kommer få vara med om innan internatskolan. Att mamma behövs hos Sissy på sjukhuset när indrivningen pågår kan han inte få in i sitt huvud. När han råkar se en kille klättra ut från storasysters fönster ska vi inte ens prata om …

Det är en bok som tar mig till en annan värld, ett totalt annorlunda sätt att leva. En manlig inskränkt värld. En värld där de bor grannar med aboriginerna och arbetar tillsammans men där aborginerna inte är välkomna in i deras hem. Ilska tar form i slagsmål på ett sätt jag sällan läser om.  Tur att det kommer en främling i form av Lizze som börjar ställa lite frågor.

Författarens tack i boken gör mig nyfiken på hur mycket av Lizze som är henne själv. Läsningen får mig också att tänka på teveserien Doktorn kan komma.

/Paula


Världens ände
Författare: Ali Lewis
Förlag: Opal (2013)
ISBN: 9789172995758
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar