torsdag 15 maj 2014

En fisk som heter Fabian av Ellen Karlsson

Om jag gav i från mig ett högt om än litet glädje tjut när jag läser Sommarens böcker katalogen och fick syn på att Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson skulle få en uppföljare. Eventuellt, antagligen, JA! Nu är den äntligen här, En fisk som heter Fabian!

Sommarlovet är slut och det är dags för Selma att börja i den nya klassen. Hon är nervös. Hur ska det gå? Tänk om det blir lika ensamt utan kompisar som i första klassen? Men läraren har tänkt till Angelica ska ta hand om Selma lite extra första veckan i skolan. Men det blir inte riktigt bra för Angelica hon är en sån som säger snälla saker fast på ett elakt sätt, en sån som inte lyssnar på Selma alls.

Selma tänker så smart och så bra. När hon och Angelica sitter på en bänk på rasten, ett sällskap Selma inte alls trivs i då tänker hon så här klokt "Vi leker inte med de andra barnen, men ändå kommer ingen rastvakt och säger att vi borde göra det. Det går visst bara att sitta still på en bänk hela rasten om man är två."

Det var inte så lätt att börja i en ny klass, Selma känner att hon inte passar. Hon tycker mest om majs men alla andra i klassen de gillar rivna morötter. Ett brev skrivs till bästisen Snöret, Snöret svarar bums men det tar ju så lång tid så hon ringer upp istället. Och tur är det för snart finner sig Selma och Snöret på sin första sova över. En helg som tar bort tankarna från dumma skolan.

När det blir dags för skola igen så är det grupparbete och Selma kommer i samma grupp som Fabian. Fina Fabian som kan allt om stenar och stjärntecken.

"Man är ju det stjärntecken man är. Och jag är fisk och det betyder att jag är en känslomänniska och lite drömsk. Precis som Selma. Vi får passa oss så vi inte fantiserar oss för långt bort, säger han och tittar på mig. Det händer mig hela tiden!
- Mig också, säger jag. Ibland."

Selma säger att med Fabian kan hon pratar. När han frågar om hon vill följa med honom hem efter skolan för att titta på hans stenar så är det självklart att hon vill. Hon är en sån som tycker om att tänka och vara tyst men vilken tur för det är Fabian också och att vara tyst och tänka tillsammans med någon annan det är vänskap det.

En ny bästis alltså, han är så fin Fabian. Men hemma är inte allt som vanligt, mamma är mest bara trött hela tiden. Hon är väl inte sjuk?

Finaste fina fina bok! Snöret, fågeln och jag hade inte kunnat få en bättra uppföljare! Vågar man hoppas på att det kommer fler böcker om Selma tro?

/Paula


En fisk som heter Fabian
Författare: Ellen Karlsson
Förlag: Hippo Bokförlag (2014)
ISBN: 9789187033223
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar