måndag 19 maj 2014

K som i känslor

När jag och Sandra satt och skrev ihop vårt bokalfabet tänkte vi (om jag minns rätt) K som i kärlek men ändrade det snabbt till K som i känslor för att bredda det hela lite. Ett K under vilket man kunde tipsa om bra böcker som handlar om känslor. Men det tänker jag inte göra ...

Utan jag kommer berätta om en känsla jag funderat en del på sista tiden, mitt livs kärlek. För det är nämligen så att böcker och läsning är det bästa jag vet. Det som får mig att gå framåt, längta efter saker, vilja saker, utvecklas, leva, må bra ... Låter det konstigt? Kanske är det konstigt. Men det är också jag Paula, fungerar.

Vet inte var ifrån min kärlek till böckernas värld kommer, men det är väl så det är med kärlek. Det bara säger klick å så är man fast. Jag tycker om och har alltid tyckt om att vara inomhus och gå omkring i pyjamas. Men jag vill veta saker uppleva saker men gärna ensam, i lugnet gärna hemma i min soffa. Då är det ju böckerna och läsningen som är det bästa som finns. Uppleva världar, människor, möten, äventyr som jag aldrig någonsin fått vara med om annars.

Ibland får jag höra saker som hur hinner du läsa så mycket? Eller det är ju lätt för dig som läser så mycket … Saker som inte alltid sägs på ett så snällt sätt. Men tänk då att böckerna, berättelserna och läsningen är mitt hjärta. Alla väljer vi olika saker i våra hjärtan, eller så väljer olika saker oss. Om jag valt böckerna eller böckerna valt mig? Det vet jag inte men en ömsesidig kärlek är det, en kärlek som gör mig lycklig <3

Tänk vilken lycka att jag får jobba med den bästa typen av böcker som finns, barn- och ungdomsböcker och att jag dessutom får vara del av i att andra hittar in i böckernas magiska värld. Är det inte fantastiskt?!

För det är ju så att jag fungerar på samma sätt som Donna Tartt <3 "Jag får energi av att vara ensam" inte så att jag vill vara ensam alltid men väldigt mycket mer än de flesta.

Donna Tartt ja, som alla andra så älskade jag den Hemliga historien. I sommar har jag tänkt att jag ska läsa Donna Tartt igen! Äger både både Den lille vännen och Steglistan de ligger i min semesterhög. Kan någon hjälpa mig med den svara frågan, vilken av de ska jag börja med?

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras K som i känslor

/Prickiga Paula <3 böcker 4-ever

2 kommentarer: