söndag 22 juni 2014

Steglitsan av Donna Tartt


Boken jag hade tänkt som min första semester bok är redan slukad, semestern den börjar först på torsdag. Den omtalade, den omskrivna, den prisade Steglitsan. Nu har jag också läst den. Boken som gjorde att jag fick bingorutan nordamerikans författare i sommarens bokbingo. Boken om Theo, Theo vars mamma dör när ett konstmuseum bombad. Theo överlever, med sig ut från museet får han tavlan Steglitsan. Den värdefulla tavlan som antas exploderat sönder.

Vem ska nu ta hand om Theo? Pappa försvann spårlöst för något år sedan. Det finns ingen annan. Han får flytta hem till en väns familj men hela tiden pågår sökandet efter hans pappa. Pappa som Theo inte vill till. Tavlan har redan börjat gnaga i hans huvud vad ska han göra med den. Men först och främst vad ska det bli av honom själv i världen utan saknade älskade mamma?

En bok tjock som en tegelsten proppad med Theo och hans liv. Ett liv som inte blir som han, än mindre mamma tänkt sig. En vacker, sorglig, galen och helt underbar bok. Under veckan det tog att läsa Steglitsan så tänkte jag på Theo mest hela tiden även de stunder jag inte läste (som de man måste vara på jobbet å så ...).

/Paula som undrar om detta kan vara sommarens bästa bok?

Steglitsan
Författare: Donna Tartt
Förlag: Bonnier pocket (2014)
ISBN: 9789174293975
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar