måndag 23 juni 2014

P som i priser

P som i priser åsyftar inte vilka priser som helst utan jag tänker på bokpriser, alltså inte vad böcker kostar utan böcker som får pris. Eller egentligen tänker jag på de olika typerna av priser/utmärkelser som böcker kan få.

Det man tänker på först är väl antagligen Nobelpriset i litteratur. Ett pris jag är helt ointresserad av. Mest för att det inte går till barn- och ungdomsförfattare.

Priser jag däremot gillar och följer är.

Augustpriset, alltid lika spännande när de nominerade böckerna presenteras. Hur många har jag läst? Om det är någon jag inte läst brukar jag se till att få tag på den omgående för läsning.

ALMA-priset gillar jag mer och mer för varje år. Ett pris som adlig går att gissa vem som får. Men som ofta presenterar nya favoriter för mig som jag knappt ens visste om.

Barnens romanpris är ett hur bra som helst pris. Ett pris som barnen får dela ut, men framförallt ett pris där man får höra barnjuryn prata om de nominerade böckerna. Det gillas massor! På tok för lite medietid används till att låta läsare prata om sina läsupplevelser, både barn och vuxna. Förra året lät jag min bokklubb 11-13 år läsa en av de nominerade böckerna till Barnens romanpris. Något jag även kommer göra till hösten.

Detta är alltså mina tre bästa bokpriser de jag följer och läser de nominerade böckerna.

Har sagt det förr kommer antagligen säga det igen. För jag KAN INTE FÖRSTÅ varför det inte finns en stor glammig bokgala på teven. Det finns galor för allt verkligen allt men inte för böcker. Kan bara inte förstå? Visst borde det finnas en motsvarande Guldbagge i böckernas värld? Bästa författare, årets nykomling, vackraste bokomslag (barn, ungdom, vuxen, fakta), årets deckare, barnbok, ungdomsbok, bilderbok, faktabok, fantasy, roman osv ... Pax för att sitta i juryn och dela ut priset till årets bästa barnbok!

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras P som i priser

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar