måndag 2 juni 2014

M som i mat



När jag och Sandran satte ihop vårt fina bokalfabet och bestämde oss för M som i mat så tänkte vi typ böcker som gjort oss hungriga sugna på mat. Klurigt tycker jag. Den mat jag tycker bäst om har socker i sig och är väl kanske egentligen inte mat utan godis och kakor. Därför tänker jag under M som i mat att skriva om en ny fin bakbok som fick mig att baka. Baka är inget jag gör i första hand.

Boken är en bakbok för barn, precis min baknivå alltså. Den heter Baka steg för steg, skriven av Clara Lindström och Annakarin Nyberg med väldigt fina illustrationer och fotografier av Kay Kimberll och Li Söderberg.

Jag som nybörjare på kakbak (om det inte gäller muffins och scones) gav mig på att baka radiokaka och mördegskaka. Det är väldigt fina foton som lockar till bak och ät. Själva recepten har en bra ta fram sida först. För att sedan gå över i en gör så här med tydligt numrerad ordning att göra de olika bakmomenten i. Bra bra för en nybörjarbakare som mig.

Möjligen saknar jag en varning om att flytta undan den fina boken innan man börja vispa ner det smälta kokosfettet i radiokakans smet. Guldstjärna till boken som fick mig att baka, har massa fina färgglada kakbakböcker men ingen av de har tidigare fått mig att faktiskt ta steget och testa recept. Längtar redan efter uppföljaren Fixa som kommer i september.

Detta är en bokstav i Paula och Sandras bokalfabet. Läs även Sandras M som i mat.

/Paula som tycker väldigt mycket om det prickiga strösslet hon hittade


Baka : steg för steg
Författare: Clara Lidström & Annakarin Nyberg
 Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129689525
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar