torsdag 5 juni 2014

Barnens romanpris och 5768 visningar på youtube av Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson


När de nominerade böckerna till 2014-års barnens romanpris offentliggjordes för några veckor sedan. Blev jag väldigt glad att både Kärlekspizzan och Dödsknäpp blev nominerade.  Augustinatt är jag lite tveksam till. Barnhemmet trodde jag jag läst men uppenbarligen inte, eller så är det bara så att jag inte bloggat om den? Få ta å kolla upp det. En jag däremot var säker på att jag inte läst var 5768 visningar på youtube av Ralf Novák-Rosengren och Anita Santesson. Så kan vi ju inte ha det. Måste ju ha läst alla nominerade. (Barnhemmet får jag allt ta tag i snart).

5768 visningar på youtube är den enda av de nominerade böckerna som är ungdomsboksklassad. Men den fungerar minst lika bra för både äldre och yngre att läsa tycker jag. Boken handlar om Rosita 14 år. Rosita som går om sjuan och har det tufft i skolan på grund av en massa fördomar, detta eftersom hon tillhör resande folket.

I en hemlig blogg skriver Rosita om sin vardag, sin älskade familj, dumma lärare, de läskiga snaggade killarna i nian. Lärare som inte vet vad de pratat om och är fulla av fördomar. Hemma finns pappa som jobbar massor, mamma som städar mest hela tiden och lillebror som bara har fotboll i huvudet. Hemma finns alla traditioner och massor av kärlek.

Rosita har som så många fjortonåriga ibland svårt att hålla sig till sanningen. Vilket sätter henne i knipa på en musiklektion men då kommer räddningen oväntat från klasskompisen Lena. Lena som snabbt hittar på att hon, Rosita och Nattie har ett band tillsammans, skrivit egen låt och ska ställa upp i talangtävlingen. Sagt men då måste det ju genomföras också … Där finns också Isak som filmar allt och hela tiden med sin mobiltelefon, han som har en pappa med en egen studio.

Att gå på högstadiet och vara fjortonår är inte lätt för någon. Inte blir det lättare när ingen vet något om det folk du tillhör, ett folk utan eget land så hemskt drabbat av fördomar att det inte finns. Jag vill inte tro att det är så här i svenska skolor att lärare har så dålig kunskap om våra minoriteter men tyvärr så är det nog väldigt hög igenkänningsfaktor i denna bok för många.

Jag gillar Rosita mycket. Ska bli spännande och se vad Barnens romanprisjuryn har att säga om boken i september.

/Paula


5768 visningar på Youtube
Författare: Ralf Novák-Rosengren
Förlag: Podium (2013)
ISBN: 9789189196575
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar