söndag 7 augusti 2022

Skurkarnas skurk av I just want to be cool

Semester brukar ju innebära att inte läsa nya barn- och ungdomsböcker som resten av året. I år gjorde jag dock ett undantag då mitt syskonbarn A var väldigt pepp på nya boken Skurkarnas skurk pga - älskar I just want to be cool och behövde lite läspepp.

Jag läste, A läste tillsammans med sin mamma, min lillasyster sen hade vi bokklubb. A bakade och jag fixade bokklubbsfrågor till boken. Hur kul som helst.

Skurkarnas skurk handlar om Stephanie tolv år som jag göra inträdesprov till superhjälteskolan. Kommer hon inte så blir det tråkiga kontorsskolan och där vill hon inte gå. Stephanie har sina egna tolkningar av utmaningarna som ska göras. Tolkningar som inte passar för en superhjälte. Men i buskarna gömmer sig en talangscout till skurkskolan. Stephanie erbjuds en plats som hon tackar ja till.

Skurkskolan är inte lik någon annan plats. Eller vänta kanske en aning lik Hogwarts fast tvärtom. Det är fullt av blinkningar, kärleksförklaringar till Harry Potter-böckerna. A berättade för mig att I just want to be cool gillar Harry Potter mycket och det märks. 

Vad får man lära sig på en skurkskola och vad är den största föreläsningen man kan ge en skurk? Roligt, knasigt och tja säkert årets bästa bok under många typ tioåringars sommarlov! Jag längtar efter del två! 

/Paula


Skurkarnas skurk - Skurkskolan del 1 
Författare: I just want to be cool
Förlag: Rabén & Sjögren (2022)
ISBN: 9789129737745

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar