fredag 12 augusti 2022

Övertalning av Jane Austen

Visst är det väl så att varje sommarläsning behöver minst en klassiker? Gärna en Jane Austen! 

När jag var hos min föräldrar i Småland så tog mina böcker slut (och då trodde jag ändå att jag packat en för mycket). Det fick bli en tur till bästa bokhandeln Bohmans i Nybro. 

Jag visste inte riktigt vad jag ville läsa. Det där lyxiga i att gå runt i hyllorna och se vilken bok som talar till dig just nu för du har ingen annan där du är att läsa. Innan jag åkte till Småland såg jag om Jane Austen bookclub och så funderade jag lite på nyfilmatiseringen av Övertalning. 

Och så där stod den Övertalning. Filmen blev sågad, säkert ser jag den någon gång men inte nu. Boken däremot sög in i mig. Anne Elliot och den olyckliga familj hon föds in i. Att bara vara någon som finns där som inte syns. Och så hamna i ett nytt sammanhang och bli uppskattad. Att återse sin ungdomskärlek som hon blivit övertalad att bryta en förlovning med. Han är nu har och kanske kanske eller ja det är ju Jane Austen så <3 

/Paula


Övertalning
Författare: Jane Austen
Förlag: Albert Bonnier Förlag (översättning från 2013)
ISBN: 9789100141905

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar